SOCIAL MEDIA GEBRUIK

Je scrolt wat door je Facebook tijdlijn en bekijkt wat nieuwe berichten op LinkedIn. Verschillende interessante artikelen flitsen voor je ogen langs en hier en daar druk je op de vind-ik-leuk-knop. Op iedere pagina, bij ieder bericht, is er de mogelijkheid tot delen. Delen op jouw eigen pagina, op een ander profiel, via mail of WhatsApp. De mogelijkheden zijn oneindig. Maar hoeveel deel je nou echt? Of, sterker nog, welke berichten herinner jij je nog aan het einde van de dag? Precies. Er is sprake van info overload. Daarom is het logisch dat er bepaalde misvattingen bestaan over social media marketing. Want wat heeft nu daadwerkelijk effect? Wat levert het jou persoonlijk en jouw onderneming daadwerkelijk op? Heb je een groter bereik en levert het jou zelfs nieuwe klanten op?

Het juiste online platform

Ondanks het feit dat je zelf waarschijnlijk actief bent op meerdere sociale media, is het heel verleidelijk om te kiezen voor slechts één kanaal voor jouw onderneming. Dat is immers wel zo overzichtelijk. Begrijpelijk, maar social media werkt als een olievlek. Je hoeft echt geen Tumblr account aan te maken om hiervan te profiteren. De enige regel die geldt is: wees actief op de platformen waar jouw potentiële klant dat ook is. Zo vindt jouw doelgroep je sneller!

 

Wat deel je?

De inzet van social media is belangrijk om je zichtbaar te maken. Zeker waar. Het gevaar is wel dat je berichten gaat plaatsen, om het plaatsen. Het is belangrijk om verschillende dingen te posten, met enige regelmaat. Denk goed na over de content die je online deelt (met jouw volgers). Je post snel dingen die niet precies passen bij jouw bedrijf of niet aansluiten bij de informatie die de doelgroep zoekt. Daarmee trek je publiek aan dat misschien helemaal niet bij jouw bedrijf past. Ga na naar welke informatie jouw ideale klant op zoek is. Pas jouw social media berichten daarop aan. Jij mag best jouw bedrijf promoten, maar wissel dit af met inhoudelijke content waar je (potentiële) klant wat aan heeft.

 

Wie laat je delen?

Veel bedrijven dragen graag de social media marketing taken over aan de nieuwste stagiair. Dat is gemakkelijk want je hebt immers maar weinig tijd, het is goedkoop en die persoon heeft veel verstand van Social Media……Deze persoon heeft zich meestal nog niet compleet met het bedrijf geïdentificeerd. Ga na of deze persoon voldoende weet van jouw bedrijf, de doelgroep en van het nut van social media om deze taak op zich te nemen. De juiste content op het juiste platform op het goede moment posten vergt toch wat diepgaander inzicht. En dat vergt simpelweg tijd! Voordat het bericht wordt gepost, eerst alles even nalopen samen. Dit gaat niet om het vertrouwen in de persoon maar jij weet zelf het beste wat en wie je wil bereiken!

 

Grote misvatting

Het is een aanname dat het verkrijgen van likes, volgers en extra verkeer naar je website ‘vanzelf’ gaat op het moment dat je actief wordt op social media. Dit is echt een misvatting. Social media zijn gericht op persoonlijk contacten. Gebruikers waarderen het over het algemeen niet wanneer een bedrijf overdreven aan promotie doet. Je wordt eerder als irritant bestempeld dan als geloofwaardig. Let er daarom goed op wat je deelt. Ga je voor écht interessante content of ben je het zoveelste bedrijf dat om aandacht schreeuwt of die wil laten zien dat je ook meedoet? De keuze is aan jou.

 

Online zichtbaar

Je kunt daarin tegen ook te weinig van jezelf laten zien. Bezoekers willen graag alles weten. Of je nu een kleine MKB onderneming runt of een multinational, jouw online zichtbaarheid is je visitekaartje. Wanneer je te weinig deelt met jouw volgers doet dit af aan je betrouwbaarheid. Toekomstige klanten willen bewijzen voor jouw deskundigheid. Ze willen zien wat jij al hebt gedaan, hoe je het doet en wat ze van jou kunnen verwachten. Er is namelijk keuze genoeg. Op het moment dat jij niet inspeelt op deze behoefte, kun je ook klanten verliezen of die mooie opdracht juist niet krijgen.

 

En dan doorpakken

Als je een zakelijk account hebt weet je al dat ze je allemaal wijzer proberen te maken. Eens per week krijg je de statistieken met de best bekeken post en jouw nieuwe volgersaantal. Waarschijnlijk kijk je er eventjes naar. En op het moment dat er schrikbarende veranderingen plaats hebben gevonden, richt je je ook gauw weer op andere dingen. Een gemiste kans. Als je dit soort resultaten kunt meten, dan kun je juist mooie stappen gaan maken. Even doorpakken en eigen maken!

 

Visueel aantrekkelijk

We zijn allemaal visueel ingesteld. Zorg ervoor dat alles wat je uitzet er ook goed uitziet. Niet alleen inhoudelijk moet het kloppen, maar een passende visual is ook erg belangrijk. Een opvallende visual zal uitnodigen om te lezen. Gaat het over jouw bedrijf of deel je zakelijk nieuws, dan is het belangrijk dat jouw huissstijlelementen zichtbaar zijn. De afbeelding moet aansluiten op het onderwerp (de content) en moet jouw bedrijfsimago en -identiteit uitdragen. Inmiddels bestaan er verschillende specificaties waaraan een afbeelding moet voldoen voor de beste weergave op de social Media Platforms. Daarbij is rekening gehouden met de responsive werking van de verschillende schermen van de gebruiker. Maak geen gebruik van afbeeldingen van een ander, maar onderscheid je van de rest.

Een mooie klus voor een grafisch ontwerper 😉