VORMGEVER INSCHAKELEN?

Startende ondernemers maken vaak vanwege financiële redenen de keuze om hun communicatiemiddelen zoals visitekaartjes, briefpapier en folders zelf te maken. Ook op het gebied van websites en weblogs bestaat er veel huisvlijt. Nu is het tegenwoordig ook zo dat je online heel gemakkelijk zelf bestanden kunt maken en/of uploaden en verschillende items voor een klein prijsje kunt laten drukken of uitvoeren. Door deze gemakkelijke online service loop je wel het risico dat de creatie alles behalve origineel is. En omdat je de specificaties van het op de juiste manier aanleveren niet kent, kan onder andere het drukwerk kwalitatief slecht zijn. En nog vervelender, het past misschien niet eens bij jouw bedrijf of wat je uit wil dragen.

Goedkoop is vaak duurkoop

Het kan best zijn dat je best trots bent op wat er uiteindelijk uit is gekomen. Vaak duurt het besef dan even, maar na verloop van tijd kan de eigen creatie niet altijd in je voordeel werken. Het kan zich soms zelfs tegen je keren. Maar ja, er zit inmiddels al veel tijd en energie in en het heeft uiteindelijk toch al heel wat geld gekost…….

In de beginfase wordt een beetje amateurisme je heus wel vergeven, maar na verloop van tijd kunnen verkeerde keuzes je behoorlijk gaan opbreken. Zeker als die keuzes je budget zienderogen doen slinken. Slecht ontworpen drukwerk kost ook geld. Een website die niet voor je werkt ook.

 

Wat heb je nodig?

Om erachter te komen wat je nodig hebt en hoe je dit aan zou kunnen pakken, is het handig om jezelf de volgende vragen te stellen; Wie ben ik, wie is mijn doelgroep en wat heb ik te bieden?

 

  • WAAROM heb ik communicatiemiddelen nodig?
  • WAAR en welke middelen zet ik in?
  • HOE ga ik dit doen?

 

WAAROM heb ik communicatiemiddelen nodig?

– ze helpen je bij het aanboren van nieuwe markten en klanten.
– bevestigen en versterken jouw talenten, kracht en kwaliteiten.
– ze zijn op maat gemaakt om jouw doelen te realiseren.
– zorgen voor betere zichtbaarheid en uniforme uitstraling.
– maken onderscheid ten opzichte van de concurrentie.
– vergroten de herkenbaarheid van je onderneming.
– zorgen voor professionalisering en een positief zelfbeeld.
– versterken je profilering en positionering.
– geven rendement en winst op je investering.

 

WAAR en welke middelen zet ik in?

Afhankelijk van je doelgroep(en) is het belangrijk te bepalen waar je welke middelen gaat inzetten. Voor persoonlijke contactmomenten zet je veelal gedrukte middelen in. Je website mag ongetwijfeld niet ontbreken. Op internet kun je met een breed scala aan platforms communiceren. Een (bedrijfs) profiel op LinkedIn is de meest populaire en snelste manier van online netwerken, als deze in ieder geval goed is ingericht. Door alleen daar te communiceren waar het werkelijk doelmatig is win je aan effectiviteit.

 

HOE ga ik dit doen?

De wijze waarop je middelen inzet is ook een kwestie van stijl. Zo zullen de middelen en de bestanddelen daarvan, zoals je logo, layout, kleur en typografie (letters), teksten, illustraties, foto’s en andere elementen, dezelfde boodschap uitdragen. Belangrijk is dat in alles de ontwikkelde stijl hetzelfde is. Daarmee maak je jouw visie, gedachtegoed, persoonlijke kracht en kwaliteiten op eenduidige wijze zichtbaar en voelbaar in ieder middel.


Begin bij het begin

Gaandeweg zal steeds duidelijker worden wat je wil en wat je nodig denkt te hebben. Of misschien kun je zelfs wel hulp gebruiken om hier achter te komen. Op welk punt je ook staat, ik kijk graag (vrijblijvend) met je mee wat voor jouw (bedrijf en/of product) de beste insteek en aanpak zal zijn.

“Doe je het zelf of kies je voor vakwerk?”

Deze website gebruikt cookies. Hierdoor kan de website optimaal blijven werken en kan het gebruik van de website (anoniem) geanalyseerd worden. Door op "Accepteer" te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Bekijk onze Cookieverklaring.