CORPORATE IDENTITY / HUISSTIJL
Huisstijl is de visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, kleur, typografie (lettertype), vormentaal (vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl. Een huisstijl wordt vaak corporate identity genoemd. In die definitie gaat het over de stijl van het huis, en dat gaat verder dan puur visuele zaken. Het gaat bijvoorbeeld ook over communicatie en over het gedrag van de medewerkers. Als je werkt aan de bedrijfsidentiteit, moet je zeker ook rekening houden met de bedrijfscultuur.
De onderstaande elementen dienen evenveel aandacht te krijgen tijdens een huisstijltraject.
- DESIGN: beelden, symbolen, vormen, … Dit is wat de verschillende doelgroepen zien.
- COMMUNICATIE: investor relations, public relations, employer branding, corporate communication, … Dit is wat de doelgroepen horen en lezen, de boodschap.
- GEDRAG: dresscode, taalgebruik, begroeting aan de telefoon, … Hier gaat het over hoe je je als organisatie tegenover de stakeholders gedraagt.
Belangrijke onderdelen van een huisstijl:
1 | Logo
Een logo bestaat uit een woordmerk en/of beeldmerk. Binnen logo-design onderscheiden we volgende categorieën:
Logo > woordmerk-dominant
Binnen de groep woordmerk-dominante logo’s hebben we volgende mogelijkheden:
- 100% typografisch
- woord in een vorm
- woord met klein grafisch accent
Logo > beeldmerk of symbool-dominant
Logo’s waarbij een symbool domineert kunnen we in volgende groepen onderverdelen:
- figuratief of pictoriaal
- metaforisch
- abstract
- monogram
2 | Briefpapier en enveloppen
Het briefpapier is eigenlijk niet veel meer dan dat stukje vel waar het meest belangrijke op gedeeld word met je klant.
Briefpapier heb je in verschillende soorten, zo heb je je factuurpapier, briefpapier en vervolgpapier maar ze hebben veelal wel met elkaar van doen. De envelop is eigenlijk niet meer dan het vervoersmiddel voor je factuur, je offerte, je brief of andere serenade aan de klant.
Het is belangrijk om briefpapier en enveloppen te laten ontwerpen om zo een eenduidig design te verkrijgen. Ook als herkenning zodat ze direct weten wie jij als bedrijf bent en wat de bedrijfsgegevens zijn.
In de Blog Factuureisen heb ik omschreven wat de gegevens moeten en kunnen zijn.
3 | Visitekaartje
Met de uitspraak; ”Het visitekaartje van je bedrijf” wordt niet direct op het papieren visitekaartje geduid. Maar er zit wel een logica achter.
Een visitekaartje is veelal een stukje papier (van zo’n 8,5 cm bij 5,5 cm) met hierop kort en bondig wie je bent, wat je doet, wat je gegevens zijn en wat mogelijk jouw functie binnen het bedrijf is. Samen met het logo, een eventuele pay-off en de juiste huisstijlelementen presenteer je jezelf en je bedrijf op een opvallende en herkenbare manier.
4 | Website
Een goede website is meer dan een gelikt ontwerp en een goed plaatje. In de wereld van het internet is het een kwestie van meegaan met de trends en goed in de gaten houden hoe je website op dit moment het beste gevonden kan worden. In de Blogs responsive webdesign en Seo en Google hierover meer….
5 | En nog veel meer…..
Zoals; Brochures, uitnodigingen, directmailing, e-marketing, banners, gevelbelettering, notitieblokjes, stickers, bannieren, vlaggen, bedrijfspresentaties, reclameborden, T-shirts, verpakkingen, winkelmateriaal, posters, enz.
Huisstijlhandboek
Een huisstijlhandboek is een boek met richtlijnen omtrent de toepassingen van een huisstijl. Het doel is om een huisstijl op correcte- en consistente wijze te kunnen toepassen. Huisstijlhandboeken kunnen voor grote bedrijven erg technisch en zeer uitgebreid zijn, maar dat hoeft niet altijd. In het handboek staan de toepassingen van oa: logo, kleur, typografie, vormentaal, fotografie, drukwerkspecificaties, enz. Vastlegging van de richtlijnen van je huisstijl is een “must” wanneer verschillende partijen aan de slag gaan met jouw huisstijl. Voor een consequente en herkenbare uitstraling.